"Kejayaan bangsa tidak terhasil dengan sendirinya. Kejayaan terhasil kerana tekad, perpaduan, dan kepintaran dalam menghadapi pelbagai cabaran perjuangan..."

(Dipetik daripada "500 Tahun Menghadapi Cabaran" - Kamaruddin M.Said, 2004)

Monday, June 7, 2010

Buku Teks Sejarah Dalam P & P



Satu aspek yang dipertimbangkan dalam penggunaan buku teks yang berkesan dalam pembelajaran murid lemah ialah tahap kebolehbacaan. Murid lemah sukar memahami istilah yang sukar, abstrak dan di luar pengalaman mereka.

Seseorang guru Sejarah harus bijak memilih bahan yang sesuai dalam buku teks untuk murid lemah dan seterusnya dapat digunakan dengan berkesan bagi meningkatkan kefahaman murid terhadap perkara yang dipelajari. Guru Sejarah perlu memilih isi yang penting, menggunakan bahasa dan ayat yang mudah difahami ketika menerangkan dan menguji tahap kefahaman murid melalui lembaran kerja yang disediakan. Buku teks dan lembaran kerja/ modul ini boleh digunakan di dalam dan di luar bilik darjah

Guru Sejarah perlu dalam mengisi petak lembaran kerja / modul yang disediakan. Melalui lembaran kerja / modul yang disediakan mendidik murid cara menyusun maklumat dan berfikir secara sistematis, murid dapat mencari dan mengingat maklumat penting daripada buku teks dengan mudah. Buku teks Sejarah boleh digunakan sepanjang proses pengajaran dan pembelajaran sama ada permulaan, pertengahan atau pada akhir pembelajaran.

Teknik Penggunaan Buku Teks dalam P & P di Sekolah

Bagi memastikan P & P yang berlangsung dalam bilik darjah berkesan, guru wajar menitikberatkan perkara berikut :
* Peta konsep
* Penggunaan bahan grafik
* Maklumat tambahan

* Pelbagai aktiviti pembelajaran yang kreatif dan inovatif
* Kemahiran berfikir secara kritis & kreatif

* Kecerdasan pelbagai

* Unsur dan nilai patriotisme

* Kemahiran teknologi komunikasi maklumat
* Latihan-latihan

Pada peringkat awal P & P, guru wajar memberi gambaran keseluruhan (Big Picture) mengenai bab yang akan diajar berpandukan peta konsep yang terdapat pada awal bab buku teks.

Guru seterusnya melaksanakan P & P menggunakan pedagogi yang sesuai berasaskan buku teks. Bahan-bahan grafik seperti gambar, peta, carta, jadual dan gambar rajah perlu digunakan secara maksimum dalam P & P guru bagi menarik minat dan tumpuan murid. Gerak kerja yang bersesuaian dengan pedagogi yang digunakan boleh dilaksanakan bersama. Guru boleh membuat rumusan dengan pelbagai cara berpandukan buku teks.../rbj



No comments:

Post a Comment