"Kejayaan bangsa tidak terhasil dengan sendirinya. Kejayaan terhasil kerana tekad, perpaduan, dan kepintaran dalam menghadapi pelbagai cabaran perjuangan..."

(Dipetik daripada "500 Tahun Menghadapi Cabaran" - Kamaruddin M.Said, 2004)

Wednesday, July 29, 2009

Peranan Gerila Melayu : Satu imbasan



Sebagai gerakan yang lahir dalam kancah Perang Dunia Kedua, Pasukan Force 136 dan juga Pasukan Wataniah (rujuk buku teks SEJARAH Ting. 3 m.s 25) - adalah suatu manifestasi konflik terbuka kuasa-kuasa penjajah seperti Amerika-Britain dan sekutunya di satu pihak dan Jerman-Italy dan Jepun di satu pihak lain.

Pasukan Force 136 dan Pasukan Wataniah menggambarkan suatu reaksi orang-orang Melayu terhadap penjajahan Jepun yang dianggap satu kuasa penjajah yang bengis dan kejam dibandingkan dengan penjajah British sebelumnya.

Yang menariknya, sebahagian penting anggota pejuang Melayu Force 136 ialah golongan pelajar yang masih belum menamatkan pengajian mereka. Walau bagaimanapun, demi menyahut panggilan tanah air dan bangsa sendiri yang dahagakan kedamaian, mereka sanggup menggadai nyawa untuk menebus maruah bangsa, antaranya ialah (Tun) Abdul Razak Hussein, (Tun) Hussein Onn, (Tun) Suffian Hashim.

Foto :
1) Dato Onn Jaafar bergambar dengan anaknya Hussein Onn (no. 3 dari kanan) dan Ibrahim Ismail (duduk kiri sekali) sebelum bertolak untuk menjalani latihan tentera di India.
2) Mohd Suffian Hashim (duduk di tengah) bersama anak-anak muda lainnya semasa di India.

bersambung ... Force 136 / rbj

No comments:

Post a Comment