KAEDAH PENGGUNAAN BUKU TEKS
Kaedah penggunaan buku teks yang berkesan dalam pengajaran dan pembelajaran Sejarah dapat meningkatkan minat dan penglibatan murid lemah secara individu.
Seseorang guru Sejarah bertanggungjawab memastikan murid lemah memahami dan menguasai pelajaran Sejarah pada peringkat keupayaan dan kebolehan yang mereka miliki.
Kaitan Buku Teks Dengan Pembelajaran Murid Lemah
Murid lemah ialah golongan yang mempunyai kurang keupayaan dalam aspek mental, fizikal dan emosi pada tahap tertentu berbanding murid normal yang berada pada tahap purata perkembangan kognitif, afektif dan psikomotor mereka. Hal ini menyebabkan mereka menghadapi kesukaran untuk mengikuti pelajaran dengan berkesan dan menghadapi kesukaran untuk memahami pelajaran yang disampaikan oleh guru. Oleh itu, buku teks mempunyai pelbagai aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang sesuai dengan tahap kecerdasan pelajar.
Kelebihan Buku Teks Sejarah
i. mempunyai peta konsep sebagai garis kasar isi pelajaran yang boleh
digunakan oleh guru dalam perancangan pelajaran
ii. meringkas dan merumuskan sejumlah maklumat penting yang berkaitan
dengan sesuatu bidang.
iii. membolehkan murid memperoleh bahan khusus dalam bentuk yang telah
disatukan.
iv. menyediakan sumber maklumat yang seragam untuk semua murid.
v. memberi idea kepada guru tentang organisasi maklumat dan aktiviti yang
dapat dilaksanakan dalam pengajaran dan pembelajaran.
vi. menyertakan gambar, graf, peta dan bahan-bahan ilustrasi yang memudahkan
pemahaman murid.
vii. menyertakan lain-lain bahan pengajaran seperti ringkasan, latihan dan soalan
terancang.
viii. meringankan beban guru dalam menyediakan bahan pengajaran dan
pembelajaran
Pastikan murid-murid membawa & membaca buku teks Sejarah.../ rbj
Seseorang guru Sejarah bertanggungjawab memastikan murid lemah memahami dan menguasai pelajaran Sejarah pada peringkat keupayaan dan kebolehan yang mereka miliki.
Kaitan Buku Teks Dengan Pembelajaran Murid Lemah
Murid lemah ialah golongan yang mempunyai kurang keupayaan dalam aspek mental, fizikal dan emosi pada tahap tertentu berbanding murid normal yang berada pada tahap purata perkembangan kognitif, afektif dan psikomotor mereka. Hal ini menyebabkan mereka menghadapi kesukaran untuk mengikuti pelajaran dengan berkesan dan menghadapi kesukaran untuk memahami pelajaran yang disampaikan oleh guru. Oleh itu, buku teks mempunyai pelbagai aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang sesuai dengan tahap kecerdasan pelajar.
Kelebihan Buku Teks Sejarah
i. mempunyai peta konsep sebagai garis kasar isi pelajaran yang boleh
digunakan oleh guru dalam perancangan pelajaran
ii. meringkas dan merumuskan sejumlah maklumat penting yang berkaitan
dengan sesuatu bidang.
iii. membolehkan murid memperoleh bahan khusus dalam bentuk yang telah
disatukan.
iv. menyediakan sumber maklumat yang seragam untuk semua murid.
v. memberi idea kepada guru tentang organisasi maklumat dan aktiviti yang
dapat dilaksanakan dalam pengajaran dan pembelajaran.
vi. menyertakan gambar, graf, peta dan bahan-bahan ilustrasi yang memudahkan
pemahaman murid.
vii. menyertakan lain-lain bahan pengajaran seperti ringkasan, latihan dan soalan
terancang.
viii. meringankan beban guru dalam menyediakan bahan pengajaran dan
pembelajaran
Pastikan murid-murid membawa & membaca buku teks Sejarah.../ rbj
No comments:
Post a Comment